• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Klaridag

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
519
Mottagna reaktioner
108
Poäng
317
De straffar dig för att de inte vill att du ska få låna en endaste krona längre. Eller ännu värre: de har zoomat in på dig personligen. Att straffa dig för all framtid. Du kommer aldrig att få låna igen.

Nu hoppas jag du förstår att jag är ironisk.
Ditt betyg är konsekvensen av ditt handlande. Betyget är en indikation. Om du tar en upplysning på dig själv finns det inget betyg på det. Om du skulle ta det och skicka till en bank skulle de dra en helt egen annan slutsats, SOM SIG BÖR.
Det är dina förutsättningar som spelar roll för de flesta banker. Haka inte upp dig på UC.
Okej det är klart. Men om man vill få en mer personlig bedömning hur ska man gå tillväga då? Inte söka via en lånaförmedlare? Gå via sin privata bank och ringa?

Nu ska jag inte ta ett lån, är rätt orutinerad när det gäller sånt här. Var inte pga lån jag fick anmärkning, utan bara slarv.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Okej det är klart. Men om man vill få en mer personlig bedömning hur ska man gå tillväga då? Inte söka via en lånaförmedlare? Gå via sin privata bank och ringa?

Nu ska jag inte ta ett lån, är rätt orutinerad när det gäller sånt här. Var inte pga lån jag fick anmärkning, utan bara slarv.
Den dagen du vill låna till något är det alltid bäst att först prata med sin egen bank. Har du en egen bankkontakt är det relativt 'lätt' att etablera kontakt. De flesta storbanker sysslar ju inte bara med lån men nästan allt som rör ens ekonomi. Sparplan, pensionplan, investeringar och försäkringar kan man ju diskutera med banken. Dvs den dagen du behöver ett lån, tar du kontakt och bokar ett möte. Är du osäker kan du ta en egen upplysning som du kan dela med din bank. Allt för att de inte skall ta en onödig upplysning. De flesta storbanker har bra eller bättre ränta än nischbankerna. Dessutom har många lån med rak amortering. Jag kan ärligt säga att jag hatar annuitetlån. Hade ett lån hos Nordax (350k) under nästan ett år och när det skulle lösas var beloppet högre än ursprungsskulden. (de bakade in innevarande månadens ränta, dvs de få hundringar jag hunnit amortera gick till ränta iaf).
Varje gång man vill byta lån för att få bättre ränta vore det toppen om man beräknar hur mycket ränta man redan har betald, så man inte 'skjuter sig själv i foten' med att byta till något lägre ränta.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Ja men hur länge ska man behöva bli straffad? Är det inte nog med 3 år? Min sista anmärkning försvann för 3 månader sen, fortfarande typ 3 ggr sämre betyg än när jag hade anmärkning. Helt absurt.
Ingen idé att älta.
Jag har varit skuldfri sedan 2018; har en duktigt sparad slant, eget företag som går bra sedan flera år och sjukt bra lön, inga anmärkningar och förfrågningar på UC eller något annat kreditupplysningsföretag. Hur kan det komma sig; jo jag blev stämd av grundaren till ARS Enterprise under hösten 2021, det blev aldrig någon dom för han drog tillbaka målet, men likt förbannat påverkade det mitt kreditbetyg så otroligt negativt. Det är en konsekvens av att jag lånade pengar (som jag betalt tillbaka sedan länge och i tid) 2013 av hans företag, så jag fanns i hans register, så man kan få lida länge, men jag är glad ändå, bara att vara skuldfri är värt nästan vad som helst. Sedan kanske det hade varit bättre för betyget att äga någon fastighet och inte bo i hyresrätt, men jag trivs så bra att jag vill bo kvar så länge det går.
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Ingen idé att älta.
Jag har varit skuldfri sedan 2018; har en duktigt sparad slant, eget företag som går bra sedan flera år och sjukt bra lön, inga anmärkningar och förfrågningar på UC eller något annat kreditupplysningsföretag. Hur kan det komma sig; jo jag blev stämd av grundaren till ARS Enterprise under hösten 2021, det blev aldrig någon dom för han drog tillbaka målet, men likt förbannat påverkade det mitt kreditbetyg så otroligt negativt. Det är en konsekvens av att jag lånade pengar (som jag betalt tillbaka sedan länge och i tid) 2013 av hans företag, så jag fanns i hans register, så man kan få lida länge, men jag är glad ändå, bara att vara skuldfri är värt nästan vad som helst. Sedan kanske det hade varit bättre för betyget att äga någon fastighet och inte bo i hyresrätt, men jag trivs så bra att jag vill bo kvar så länge det går.
ARS Enterprise under hösten 2021, det blev aldrig någon dom för han drog tillbaka målet, men likt förbannat påverkade det mitt kreditbetyg så otroligt negativt.

Hur då tänker du? Avskrivna mål hos tingsrätt påverkar inte kreditbetyg och avskrivningsbeslut läggs heller inte upp på diverse sidor på nätet.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
ARS Enterprise under hösten 2021, det blev aldrig någon dom för han drog tillbaka målet, men likt förbannat påverkade det mitt kreditbetyg så otroligt negativt.

Hur då tänker du? Avskrivna mål hos tingsrätt påverkar inte kreditbetyg och avskrivningsbeslut läggs heller inte upp på diverse sidor på nätet.
Det gjorde det ändå, det åkte upp med drygt 20% så fort Tingsrätten skickat ut sina papper. Jag har varit i kontakt med UC otaliga gånger, de vill helt enkelt inte rätta till det. Tingsrätter e t c är en av deras insamlingskällor, tror de får uppdateringar varje vecka. Man kan också se det som att jag är en risk för att jag från första början hamnade i en sådan situation, jag skiter ärligt talat i det nu.
Du har helt rätt att det inte syns någonstans som Mr Koll e t c, men vem som helst kan begära ut handlingarna bara de vet vilken Tingsrätt och mitt personnummer, alternativt målnummer.
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Det gjorde det ändå, det åkte upp med drygt 20% så fort Tingsrätten skickat ut sina papper. Jag har varit i kontakt med UC otaliga gånger, de vill helt enkelt inte rätta till det. Tingsrätter e t c är en av deras insamlingskällor, tror de får uppdateringar varje vecka. Man kan också se det som att jag är en risk för att jag från första början hamnade i en sådan situation, jag skiter ärligt talat i det nu.
Du har helt rätt att det inte syns någonstans som Mr Koll e t c, men vem som helst kan begära ut handlingarna bara de vet vilken Tingsrätt och mitt personnummer, alternativt målnummer.
Du har dock fått det där om bakfoten. Du kan eventuellt ha åkt på en tredskodom eller liknande, men att en stämningsansökan skickas in till tingsrätten och som sedan skrivs av påverkar inte ditt kreditbetyg.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Du har dock fått det där om bakfoten. Du kan eventuellt ha åkt på en tredskodom eller liknande, men att en stämningsansökan skickas in till tingsrätten och som sedan skrivs av påverkar inte ditt kreditbetyg.
Men Egon, med tanke på att hen klart och tydligt redogör att hen varit i kontakt med UC mm, kan det finnas en möjlighet att du har fel, att du inte vet allt?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Du har dock fått det där om bakfoten. Du kan eventuellt ha åkt på en tredskodom eller liknande, men att en stämningsansökan skickas in till tingsrätten och som sedan skrivs av påverkar inte ditt kreditbetyg.
DET ÄR INGEN TREDSKODOM, DOM ELLER FÖRLIKNING, VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
1677767987549.png
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
DET ÄR INGEN TREDSKODOM, DOM ELLER FÖRLIKNING, VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
Visa bilaga 3136
Att du bifogar en kallelse säger ingenting.

Förmodar att personen i fråga ingav en stämningsansökan?

Är det fråga om ansökan om att försätta privatperson i konkurs får du tillägga det och något som är synnerligen ovanligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp